Mittwoch, 14. Oktober 2015

Oper Frankfurt : Figaros Hochzeit - Opera Frankfurt: Le nozze de figaro


 
Ein Tourist am Willy-Brandt-Platz vor mir zu seiner Frau: ‚Die Oper Frankfurt gehört zu den Weltbesten‘. Das sagt wohl alles aus. Obwohl, diesmal war es etwas zu lang – lag aber am Komponisten.
A tourist at Willy-Brandt-Place saying to his wife: ’the opera Frankfurt is one of the best in the world.’ This says it all. Although this time it was a little bit too long – this time due to the composer.  

 DIE HOCHZEIT DES FIGARO (Le nozze di Figaro)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Oper in 4 Akten
Text von Lorenzo Da Ponte nach Pierre Augustin Caron de Beaumarchais
Uraufführung am 1. Mai 1786, Burgtheater, Wien
zum Werk
Beaumarchais Erfolgskomödie Der tolle Tag bot glänzende Voraussetzungen für die erste Zusammenarbeit zwischen Mozart und Da Ponte. Theaterwirksame Situationen und Charaktere wurden übernommen, der politische Sensationswert blieb erhalten. Im Mittelpunkt des Geschehens steht der bereits aus dem Barbier von Sevilla bekannte und beliebte Figaro. In Mozarts Fortsetzung gilt es erneut, Hindernisse zu überwinden, bis die richtigen Paare vereint werden. Die geplante Heirat von Susanna und Figaro wird durch den von amourösen Absichten angespornten Grafen Almaviva gestört. Da dieser ursprünglich auf das ius primae noctis verzichten musste, versucht er auf andere Weise, Susanna gefügig zu machen, während Figaro und seine Braut der schmählich vernachlässigten Gräfin beistehen. Ein entworfener Racheplan soll den abtrünnigen Gatten zur Reue zwingen. Der verliebte Page Cherubino, die heiratswillige Marcellina, verschlossene Türen, fingierte Briefchen und Verkleidungsszenen sorgen für eine turbulente und kurzweilige Handlung, die diesem Klassiker einen zeitlosen Unterhaltungswert sichert.

DIE HOCHZEIT DES FIGARO -The Marriage of Figaro
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Opera in four acts
Text by Lorenzo Da Ponte after Pierre Augustin Caron de Beaumarchais
First performed May 1st 1786, Burgtheater Vienna

A mad day in Count Almaviva’s castle: preparations for Figaro and Susanna’s wedding begin in the morning but a faked letter, people pretending they are going away, forcing doors open, jumping out of windows and dressing up as one another mean that the pair have to wait until the next break of dawn before they are united. The count, thinking he is about to, at long last, enjoy a bit of hanky-panky with Susanna, finds himself back in the arms of none other than his wife. The rest of the day is filled with desperate attempts to prevent the wedding taking place and equally determined efforts to ensure that it does. The opera was based on Beaumarchais' sociocritical comedy – aimed to show up the "Vice, abuse and capriciousness carried out under the masks of the ruling classes". Whilst adapting this »delicate« subject, which turned out to be one of the harbingers of the French revolution, Mozart and Lorenzo Da Ponte managed to communicate the swings between serious and amusing scenes. Fine portraits of characters come to life and there is real situation comedy during the intrigue filled story. It was the refreshing liberality of the figures as well as politically explosive texts that lent the French original a scandalous aura. The real fun in Mozart’s comedy comes from the impudence of the retainers and their lack of respect for their masters. Despite all the turmoil during a completely crazy day everything turns out all right in the end.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen