Sonntag, 1. März 2015

Oper Frankfurt : Rusalka - Opera Frankfurt: Rusalka

Ohne viele Worte, wir leben noch – zuerst Krankheit und dann viele Tagesfahrten und einige Reisen.
Aber wir haben die Oper ‚Rusalka‘ genossen.

RUSALKA
Antonin Dvorak 1841 - 1904
Lyrisches Märchen in drei Akten
Text von Jaroslav Kvapil nach der Erzählung Undine (1811) von Friedrich de la Motte Fouqué, dem Märchen Die kleine Meerjungfrau von Hans Christian Andersen und dem deutschen Märchendrama Die versunkene Glocke von Gerhart Hauptmann
In tschechischer Sprache mit deutschen Übertiteln
Übernahme einer Produktion der Opéra national de Lorraine
Zum Werk
Allen Warnungen trotzt die Nixe Rusalka, als sie, Tochter des Wassermanns, sich unter die Menschen begibt. Ihre Menschwerdung bedeutet den endgültigen Verlust ihrer Heimat und ihres Elements, des Wassers – Reservoir aller Selbstauflösung und Ichlosigkeit. Ihr geliebter Prinz will sie zur Braut, doch noch vor der Hochzeit ist es eine fremde Fürstin, die sein wechselhaftes Begehren weckt. Nur durch Blutrache an ihm könnte Rusalka in ihr vorheriges Dasein zurückkehren, aber auch ihr Verzicht kann den Geliebten nicht retten. Als Irrlicht findet der reumütige Prinz sie wieder und erfleht von ihr den Kuss, der seinen Tod bedeutet.
Regisseur und Bühnenbildner Jim Lucassen zeigt Dvoraks Märchenoper in einem Naturkundemuseum, einem paradigmatischen Raum der Begegnung zwischen den Zeiten und Welten. Rusalkas Heimat, für die menschlichen Besucher zum Standbild erstarrt, erwacht nachts zum Leben. Doch ihre Grenzüberschreitung in die feindselige Zivilisation am Hof des Prinzen offenbart der Wasserfrau eine skelettierte und verdorrte Natur. Durch seine klare und einfühlsame Bildsprache gelang Lucassen eine Bühneninterpretation, die anlässlich der Premiere in Nancy 2010 und der Wiederaufnahme in Montpellier 2011 gleichermaßen hohes Lob erhielt. In seiner Inszenierung ist dieses Werk, das ein Herzstück des tschechischen Opernrepertoires bildet, zum ersten Mal seit 24 Jahren wieder in Frankfurt zu erleben.


Without many words, we are still living – first we were ill and then a lot of day trips and some journeys.
But we enjoyed the opera ‘Rusalka’.  
RUSALKA Antonin Dvorak 1841 - 1904 Lyric Fairy Tale in three acts Libretto by Jaroslav Kvapil based on: Udine, by Friedrich de la Motte Fougué, The Little Mermaid by Hans Christian Andersen and The Sunken Bell by Gerhart Hauptmann A production from the Opéra national de Lorraine Sung in Czech with German surtitles About the piece
Director and Stage Designer Jim Lucassen set Dvořák’s fairy tale opera in a national history museum, a paradigmatic space where different worlds and times converge. Rusalka’s home, an inanimate exhibit during the day, comes to life at night. When the water nymph enters the hostile civilisation at the Prince’s court she finds that only a withered skeleton of nature has survived. Lucassen’s clear and sensitive production was highly praised when it was first performed in Nancy in 2010 and revived in Montpellier in 2011. The first performances of this production, in September 2013, were the first time that this important Czech opera had been performed in Frankfurt for 24 years. Although Antonìn Dvořák wrote 10 operas the only one that enjoyed lasting success was Rusalka. One of the reasons was that this time he had a really first class libretto to work on, written by the author Jaroslav Kvapil. Kvapil wove European versions of old sagas about water nymphs and sprites into the Slavonic myth of the Rusalki and the Water Sprite, a well known figure in Czechoslovakia. Dvořák made hardly any changes to the libretto when setting it to music. His love of nature, in which he imersed himself whenever possible at his holiday home in the countryside outside Prague, is evident throughout the score.
Synopsis
Rusalka, a water nymph, falls in love with a prince. Her father warns her about the human world but she is so determined that he tells her she must talk to Jezibaba, a witch. Jezibaba mocks Rusalka and warns her that if she loses the Prince's love she will be doomed for eternity, and so will he. Jezibaba gives her human legs but makes it impossible for her to speak in human company. The Prince meets Rusalka, and falls in love. Preparations are put in motion for their wedding. His subjects are suspicious of his strange intended bride. The Prince reproaches Rusalka for her lack of passion. He then proves easy prey for a warm blooded, flirty foreign Princess. Rusalka tries to win him back, but he rejects her. Hopeless and dejected, Rusalka returns to her place of origin. Jezibaba tells her that the only way she can regain her former existence is by killing the Prince. She, of course, cannot bring herself to do this and so is fated to wander, forever, between the worlds as a will-o'-the-wisp. The Prince, full of remorse, eventually finds her again but the kiss he begs her to give him kills him. Rusalka asks God to take pity on his soul.
 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen