Donnerstag, 24. Mai 2012

Frankfurter Oper Igor Strawinsky - The rake's progress

Hier wie Üblich die Beschreibung aus der Oper Frankfurt

THE RAKE'S PROGRESS
Igor Strawinsky
1882 – 1971

Oper in drei Akten
Text von W.H. Auden und Chester Kallman


Zum Werk



Igor Strawinsky war ein umtriebiger Mensch: Geboren als Sohn eines führenden Opernsängers des zaristischen Russlands, zeigte er bald eine auffallende Begabung für die Improvisation. Nach Unterricht bei Nikolai Rimski-Korsakow versetzte er als junger Mann mit unerhörten Ballettkompositionen von Paris aus die Musikwelt in Aufruhr. Rege Kontakte zu Persönlichkeiten wie Pablo Picasso und Coco Chanel entstanden. Das Tänzerische, auch zwischen den Stilen und Kulturen Bewegliche, blieb ihm und seinen Werken eigen. Ein halbes Jahrhundert verbrachte er als französischer und amerikanischer Staatsbürger im Exil, ehe er im hohen Alter, von der nachstalinistischen UdSSR rehabilitiert, wieder seine Heimat besuchte.
The Rake´s Progress, mehr schlecht als recht mit »Das Leben eines Wüstlings« übersetzt, wurde 1951 in Venedig mit fulminantem Erfolg uraufgeführt. Inspiriert von der berühmten satirischen Kupferstich-Serie von William Hogarth, erzählt die Oper von einem jungen Mann, den die Unruhe packt. Rasch ist Tom Rakewell zum Abschied von seiner »besseren Hälfte« Anne Trulove bereit, als ein Fremder, Nick Shadow, ihm eine große Erbschaft und eine aufregende Zukunft jenseits der überschaubaren Liebesidylle verspricht. Tom Rakewell sucht das Weite, die Freiheit, Glück, Geld und Erfolg – und stolpert von einer Enttäuschung in die nächste. Hin- und hergetrieben zwischen unterschiedlichsten Erwartungen und konträren Anlagen, zwischen Euphorie und Melancholie, überfällt ihn schließlich eine große Müdigkeit. Am Ende war alles nicht mehr und nicht weniger als das Theater des Lebens.
Dieser Tom mit seinem Schatten regt uns auf und regt uns an, weil er uns mit den eigenen, oft abstrusen Lebensentwürfen konfrontiert. Strawinsky führt uns und seinen »Wüstling« auf einen abenteuerlichen Trip durch die Operngeschichte. Das neoklassische Werk strotzt nur so vor augenzwinkernden Bezügen auf prominente Vorläufer. Händel-Parodien ebenso wenig scheuend wie Musical-Anklänge ist der Dreiakter aber doch ein echter Strawinsky.

Handlung



Tom Rakewell ist jung, unerfahren und leichtsinnig. Während er mit Anne Trulove in Frühlingsgefühlen schwelgt, fürchtet der Vater des Mädchens um die Zukunft des jungen Glücks. Tom weigert sich, mit einer Schreibtischtätigkeit für ein geregeltes Einkommen zu sorgen, und träumt von einer großen Karriere mit Fortunas Hilfe. Seine Träume scheinen in Erfüllung zu gehen, als Nick Shadow auftaucht und Tom eine reiche Erbschaft in Aussicht stellt. Es bedürfe nur einer Reise in die Großstadt. Doch Tom wird von dieser Reise nicht mehr zurückkehren und sein ganzes Glück verspielen. In Begleitung von Nick Shadow und getrieben von immer neuen Wünschen entgleitet ihm die Kontrolle über sein Leben. Tom verfällt dem Wahnsinn.

THE RAKE'S PROGRESS
Igor Strawinsky
1882 – 1971

Opera in three acts
Libretto by W.H. Auden and Chester Kallman
First performed September 11th 1951, Teatro La Fenice, Venice


About the piece

Igor Strawinsky was a revolutionary man: the son of one of the most important opera singers in Tsarist Russia, he soon showed a remarkable talent for improvisation. After studying with Rimsky Korsakov he went on to cause a storm in the music world when his ballets were performed in Paris, where he became great friends with Pablo Picasso and Coco Chanel. He spent half a century in exile as a French and American citizen before visiting his home country again in old age, after it had been liberated from Stalinism.
The highly successful world premiere of The Rake’s Progress took place in Venice in 1951. It was inspired by William Hogarth’s well-known series of satirical engravings and tells of a young man seized by restlessness. Tom Rakewell can’t take his leave from his »better half« Ann Truelove quick enough when a stranger, Nick Shadow, promises him a large inheritance and an exciting future far away from his easy idyll of love. Tom Rakewell wants travel, freedom, happiness, money and success – and stumbles from one disappointment to the next. Torn between different expectations, contrary conceptions, euphoria and melancholy, he is finally engulfed by great weariness. In the end everything was nothing more or less than the theatre of life.
This Tom, with his shadow, annoys and stimulates us because he confronts us with our own, often abstruse, designs on life. Strawinsky leads us on an adventurous journey through operatic history. The work contains eye-twinkling references to prominent predecessors. Parodies on Handel and other musical echos abound but it is still pure Strawinsky.


Synopsis

Tom Rakewell turns down Anne Trulove’s father’s offer of finding him employment in London. Tom wishes for wealth. Nick Shadow appears saying that he worked for Tom’s uncle, who has died and left him everything. Tom suggests that Nick now work for him. They are to leave for London immediately. Nick’s wage is due in a year and a day. Tom takes his leave from Anne. Tom is soon sucked into a life of vice. Anne decides to go after him. Tom wishes for happiness. Shadow appears again and suggests that marry Baba the Turk, who is causing a sensation in the city. Anne sees Tom arrive at his house. He tells her to go home. At breakfast Tom is sulking but Baba in good cheer. He pushes her away. She flies into a rage, believing that he still loves Anne, and smashes things. Tom explodes, silencing Baba, then falls asleep. Nick wheels in a device that which appears to turn broken china into bread. Tom tells him that he dreamt of the same contraption. Nick: They set off to make their fortune.Tom is ruined and his possessions up for auction. The sale begins. Baba is outraged by the auction. Anne arrives. She and Baba join forces. Baba urges her to try and save Tom and leaves. Nick demands his wages. Tom is penniless but it is his soul, due on the 12th stroke of midnight, Nick wants, not his money. On the 9th stroke Nick proposes a deciding game of cards. He will cut the pack 3 times and Tom must guess the exposed cards. He thinks of Anne and guesses correctly. Nick is beaten but makes Tom lose his mind before he leaves. A lunatic asylum: Tom thinks he is Adonis. Anne arrives. He takes her for Venus. She sings. He falls asleep. She bids him farewell. Tom awakes and collapses. All characters reappear reminding the audience that the Devil finds work for idle hands.

It was all entertaining, nice music. I thought, it would be modern.
And now the pictures of the cranes. I don't know, how it will look the next season.





 

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